lördag 3 oktober 2009

Babykofta

Jag har stickat en babykofta till en liten nyfödd kille, jag tror tyvärr att den är alldeles för liten för honom så jag får nog göra en till, lite större. Mönstret var i alla fall väldigt enkelt...

Som synes stickas hela koftan i en bit, sen ska man vika in och sy ärmsömmar, sidsömmar och på framstyckena ska oket sys fast i nederdelen.
Det är inte ofta jag blockar mina plagg, men i detta fallet var det nödvändigt. Blir väldans svårt att sy ihop om det krullar sej åt alla håll. När jag stickar "traditionellt" så syr jag först ihop plagget, sen tvättar jag det och sträcker sömmarna. Lägger sen ut plagget platt för torkning.
Smidigt och enkelt utan nålar.

Vid ett steg i mönstret skulle man maska av 30 maskor, jag brukar nästan alltid göra det runt maskgallret. Kanten blir så fin då. Det står inget om det i några instruktionsböcker, och jag vet faktiskt inte var jag lärde mig det. På bilden syns det väldigt dåligt, jag försökte ta närbilder men de blev så suddiga...
Mönstret?
Det hittade jag här>>


0 kommentarer: