måndag 4 april 2011

En vante

Det blev bara en vante idag. Tvärgjorde den på LK´n (jag har beskrivningen i min länklista). Mockribb 2/1 med två nr hårdare spänning och det blev inte så bra...den kommer inte att få en kompis kan jag säga.



















Mudden blev alldeles för tajt, sen så hade jag samma märke på garnerna men olika "årgång" så trots lika antal maskor och varv på både in- och utsida så blev den svarta sidan större än den beiga...



















Jag började med svart, e-uppläggning på varannan nål men det blir INTE snyggt när man ska dra ihop vanten sen när den är ihopsydd! Avslutningen stickade jag för hand med att ta ihop två och två maskor på varv 1 och 3. Ser lite nättare ut tycker jag...















Kanske borde testa att göra uppläggningen med skräpgarn och handsticka både början och slutet? Men då tror jag tyvärr att det blir max 1 par vantar. Det tar för lång tid för att mitt intresse ska hålla i sig.

Har fått en massa tips på sockstickmaskiner ikväll så nu småfunderar jag lite på det...men har jag verkligen tid att lära mig en sån också? Jag har heller ingen aning om vad man ska förvänta sig i "paketet", är alla standardutrustade(om de är kompletta) eller finns det olika tillbehör till dessa också...?

Märke?

Puh...tror jag tar en halvtrist bok och går och lägger mig, koncentrerar mig på allt annat än stickmaskiner :-)

8 kommentarer:

Upplagd sa...

...har märkt (efter lååång erfarenhet:) att det inte alls är nödvändigt med ribb på vantarna. De sitter fast och är precis lika varma ändå. Vilket gör det möjligt att lägga in ev mönster redan från start så att säga. Men LK:n har ju icke sådant.
Och jag tycker dom var snygga - vad hade du för garn? Har själv inte testat på den men en kompis gör dom på grovis och syr ihop toppen utan att dra i garnet. Det blir väldigt snyggt.

Anonym sa...

Hej!

Med risk för att verka dum, men jag är nybörjare på maskin, undrar jag vad mockribb är.

Hälsningar från Bibbi

Linda Lidén sa...

Inte alls dum fråga, på svenska kallas det falsk resår tror jag. Det är när man stickar på enkelbädd och har tex varannan eller var tredje nål tom och stickar ett antal varv, sen hakar man upp fållen dubbel och så drar det ihop lite och liknar en sorts resår. Jag tror att det kan stå om det i manualerna till stickmaskinerna. Heter det falsk resår? Nu blev jag osäker...

Linda Lidén sa...

Har du nåt tips på den varianten av vante Prizilla? Skulle vara intressant att testa...eller var det kanske en beskrivning jag fått tidigare och inte testat? :-)

Anonym sa...

När det gäller sockstickmaskiner, så är de mycket knepigare att lära sig bemästra än de vanliga, tyvärr!! Om du vill ha en, så rekommenderar jag att du köper en Viktoria, för dessa kan man sticka resår på och det finns nålar och annat att få tag på till dessa. Favoriten kan bara sticka slätstickning och det finns så vitt jag vet inga nålar eller andra reservdelar att köpa till dessa.

Linda Lidén sa...

Köpte en Favorit på loppis för många år sen, i en fin trälåda för typ 200 spänn. Sålde den innan jag ens orkat försöka sticka på den, så OM jag nånsin skaffar en så är det bra med såna här tips. Klart man vill sticka resår, annars kan man ju lika gärna köra på dubbelbädden. Tack tack, ramlar jag över nån Viktoria så slår jag nog till :-)

Carina sa...

Jag hade INTE tålamod!!! men jag är ju inte så lugn av mig:-)

Upplagd sa...

Ja här är Nattugglan igen:)) Linda, om du kollar min blogg under rubriken mössor odyl (där finns vantarna) så fattar du på en gång vad jag menar. Tror du fick en inte helt pedagogisk beskrivning i vintras. Du får gärna en till:)) Men jag gör mina vantar på 280:an.
På återhörande/Eva