lördag 25 maj 2013

Tröjövning

Idag har jag stickat en liten babytröja från Wendy Phillips "Drop shoulder sweater book" Ett riktigt bra häfte med enkla basmönster till standardstickaren.


Jag prövade minsta storleken på enkelbädden så det blev mock ribb till kanterna. Passade på att göra som Tove, använda förlängningsskenan som fålltyngd..


Så finurligt, passade perfekt att använda till att fixera mudden sen stycket var färdigstickat!


Jag gjorde ribben som det beskrivs i boken, ett helt nytt sätt för mig och det var faktiskt mycket enklare.


Enligt boken ska man sticka mockribb med SP -3 men det blev nästan för snävt med Nissegarnet jag använde(SP7) så nästa försök testar jag -2 istället.

En rosa liten tröja med bård av vita lamm nertill på fram- och bakstycket. Håller på att montera den nu och försöka få till en halsmudd i mock den också men solsängen lockade så jag tog en liten paus...

Happy weekend :-)

2 kommentarer:

Bibbi sa...

Vad roligt att se att du tar hand om din blogg lite då och då. Duktigt. Det där häftet verkar trevligt. Var fick du tag i det. För hundra år sedan förstås.

Linda Lidén sa...

Ja nästan Bibbi, för många år sen var jag flitig på att handla på eBay...de dyker upp då och då fortfarande! Kolla www.ebay.co.uk och sök "wendy phillips"