tisdag 28 oktober 2008

Nya garnfynd = nya projekt!

Jag har betat av lite från mellanlagringen i garaget idag. Bilen längtar in under tak nu så jag måste snabba på lite. (Maken börjar nog tjata också snart om platsen)


In i köket kom en jättelåda med diverse garner. Sorterade i påsar och såklart kom nya ideér!

Av en påse multifärgat akrylgarn stickade jag en kofta på tvären. Drygt tre nystan över innan ärmarna är stickade verkar inte alltför positivt, så det blir nog en väst istället.


Har inte tagit nåt kort än, men såhär såg modellen ut på skärmen:



Den var rolig att sticka, jag valde plastmaskinen(såklart) och screen-link kabeln.
Kanterna har jag rätstickat i efterhand med ett restnystan av gamla Fuga som jag fortfarande sörjer att det inte tillverkas längre. Lite viskos i och supermjukt. Håller formen jättebra och noppas inte alls som akrylgarner brukar göra.

Provlapp stickades först, för att få till rätt storlek. Gjorde jag sju hål i provet?
Nä, det glömde jag men har noggrannt skrivit in det i anteckningarna till modellen.

Valde storleken XL men den blir troligen alldeles för bred(!) till mig... jag får nog se den som övning. Har inte stickat nederkanten än, måste leta fram mina 80cm rundstickor först. Hur ska jag göra för att den inte ska rulla sig? Jag har avigsidan som rätsida på plagget, tycker det ger en fin effekt på melerat.

Nu ska jag leta stickor så kanske jag kan visa en färdigbild imorgon!

0 kommentarer: